Trendbericht duurzaam verpakken

Verticale integratie in de kunststofketen: producenten investeren in recycling

25-04-2018

April 2018 - In 2017 maakte Unilever bekend dat tegen 2025 al haar kunststof verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zullen zijn. Begin april 2018 kondigde Unilever een samenwerking aan met start-up Ioniqa en PET-producent Indorama Ventures, om gezamenlijk een nieuwe technologie te ontwikkelen om PET-afval om te zetten in zuivere kunststof grondstoffen voor gebruik in voedselverpakkingen. Chief R&D Officer David Blanchard van Unilever: “Deze innovatie is met name bijzonder, omdat het een oplossing biedt voor een van de grootste hedendaagse uitdagingen: het geschikt maken van alle soorten gerecycled plastic voor het verpakken van voedsel. Het volledig circulair maken van de PET-stroom zou immers een grote mijlpaal zijn in het vervullen van deze ambitie. Niet alleen Unilever zou hierbij gebaat zijn; het zou een transformatie betekenen van de gehele industrie.”

Producenten die investeren in recycling, het is een bredere trend in duurzaam verpakken. In aanloop naar de Olympische Spelen in Londen in 2012 stelde Coca-Cola zichzelf het doel om op alle bijeenkomsten tijdens de Spelen Coca-Cola producten te serveren in 100% recyclebare verpakkingen. Daarnaast wordt ieder leeg flesje gerecycled tot een nieuw flesje. Om dit voor elkaar te krijgen investeerde Coca Cola samen met het bedrijf ECO Plastics in de recyclingfabriek Continuum Recycling. Vijftien miljoen flesjes werden tijdens de Spelen binnen zes weken ingezameld en opnieuw ingezet in 63 miljoen nieuwe flesjes.

Philips verwerkt sinds 2016 apparaten van oud plastic samen met inzamelaar en verwerker Omrin. Een ander voorbeeld is IKEA dat de ambitie heeft dat in 2020 alle producten recyclebaar zijn. Het bedrijf investeerde in een recyclingfabriek van Morssinkhof Rymoplast Groep. Op deze manier stelt IKEA de aanvoer van duurzame grondstoffen voor de lange termijn veilig en leert over design for recycling. Alberic Pater, duurzaamheidsmanager van IKEA: “Het interessante aan de samenwerking is de feedback loop. Als wij folie aanleveren met een papieren stickertje erop, zien ze dat bij Morssinkhoff direct terug in de kwaliteit. Ze koppelen dan terug of we daar niet iets anders voor kunnen verzinnen, want hoe zuiverder de stroom hoe beter toepasbaar de secundaire grondstoffen die zij voor ons produceren worden”.

Naast verpakkingsproducenten zien we ook chemiebedrijven die investeren in recycling. Zo is het chemieconcern LyondellBasell samen met Suez aandeelhouder in plastic-recycler Qualtiy Circular Polymers (QCP). LyondellBasell is verantwoordelijk voor het op de markt brengen van de QCP-materialen terwijl Suez het kunststof verpakkingsafval van huishoudens aanlevert. Het doel is om het gebruik van circulaire polymeren een impuls te geven en industriële fabrikanten te helpen hun milieudoelstellingen sneller te behalen.

Door te investeren in recycling verzekeren deze partijen zich van zowel voldoende aanvoer van gesorteerd materiaal als van voldoende afzet van recyclaat. Deze verticale integratie van producenten in de keten zorgt ervoor dat er meer afstemming en kennisuitwisseling komt tussen partijen in de keten en draagt in die zin bij aan een meer circulaire keten.